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Computer Modelling and Simulation for Literary-Historical Research: VESPACE and Social Physics / Modélisation et simulation informatiques pour la recherche en histoire littéraire : VESPACE et la physique sociale

Computer Modelling and Simulation for Literary–Historical Research: VESPACE and Social Physics is a special issue that details the rationales, objectives, and strategies for authoring a playable experience of eighteenth-century public sociability in the context of the VESPACE project's goals to construct an immersive and interactive virtual reality model of an eighteenth-century Paris Fair theatre. The co-authored introductory article (Jeffrey M. Leichman and Ben Samuel) includes an in-depth discussion of the history, ambitions, and methodologies of the project. The second part of the special issue features separate contributions from two participants (Paul François and Daniel DeKerlegand) in the May 2020 social physics authoring workshop who provide technical insight into the affordances and challenges of this experience. The third part features four additional short essays that offer informed perspectives from emerging literary scholars who participated in the authoring workshop (Louise Moulin, Charlee M. Bezilla, Julien Le Goff, and Chiara Azzaretti), drawing on individual research pursuits to outline the disciplinary stakes of authoring computer simulation rules in the framework of the VESPACE project, while also looking ahead to potential futures for this kind of experimental work in literary-historical digital humanities.


Un numéro spécial qui détaille les justifications, les objectifs et les stratégies pour rédiger une expérience jouable de la sociabilité publique du XVIIIe siècle dans le contexte du projet VESPACE, qui vise à construire un modèle immersif et interactif de réalité virtuelle d’un théâtre de foire parisien du XVIIIe siècle. L’article d’introduction (co-écrit par Jeffrey M. Leichman et Ben Samuel) comprend une discussion approfondie de l’histoire, des ambitions et des méthodologies du projet. La deuxième partie du numéro spécial présente les contributions respectives de deux participants à l’atelier expérimental sur le codage en physique sociale de mai 2020 (Paul François et Daniel DeKerlegand), qui donnent un aperçu technique des moyens et ddéfis de cette expérience. La troisième partie comporte qu es atre courts essais, publiés ensemble, qui offrent des points de vue éclairés de nouveaux spécialistes de la littérature qui ont participé à l’atelier de codage (Louise Moulin, Charlee M. Bezilla, Julien Le Goff et Chiara Azzaretti), et qui s’appuient sur des recherches individuelles pour définir les enjeux disciplinaires de la rédaction de règles de simulation informatique dans le cadre du projet VESPACE, tout en regardant également vers l’avenir potentiel pour ce type de travail expérimental en humanités numériques historico-littéraires.


Research

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