Computer Modelling and Simulation for Literary-Historical Research: VESPACE and Social Physics / Modélisation et simulation informatiques pour la recherche en histoire littéraire : VESPACE et la physique sociale
Computer Modelling and Simulation for Literary–Historical Research: VESPACE and Social Physics is a special issue that details the rationales, objectives, and strategies for authoring a playable experience of eighteenth-century public sociability in the context of the VESPACE project's goals to construct an immersive and interactive virtual reality model of an eighteenth-century Paris Fair theatre. The co-authored introductory article (Jeffrey M. Leichman and Ben Samuel) includes an in-depth discussion of the history, ambitions, and methodologies of the project. The second part of the special issue features separate contributions from two participants (Paul François and Daniel DeKerlegand) in the May 2020 social physics authoring workshop who provide technical insight into the affordances and challenges of this experience. The third part features four additional short essays that offer informed perspectives from emerging literary scholars who participated in the authoring workshop (Louise Moulin, Charlee M. Bezilla, Julien Le Goff, and Chiara Azzaretti), drawing on individual research pursuits to outline the disciplinary stakes of authoring computer simulation rules in the framework of the VESPACE project, while also looking ahead to potential futures for this kind of experimental work in literary-historical digital humanities.
Un numéro spécial qui détaille les justifications, les objectifs et les stratégies pour rédiger une expérience jouable de la sociabilité publique du XVIIIe siècle dans le contexte du projet VESPACE, qui vise à construire un modèle immersif et interactif de réalité virtuelle d’un théâtre de foire parisien du XVIIIe siècle. L’article d’introduction (co-écrit par Jeffrey M. Leichman et Ben Samuel) comprend une discussion approfondie de l’histoire, des ambitions et des méthodologies du projet. La deuxième partie du numéro spécial présente les contributions respectives de deux participants à l’atelier expérimental sur le codage en physique sociale de mai 2020 (Paul François et Daniel DeKerlegand), qui donnent un aperçu technique des moyens et ddéfis de cette expérience. La troisième partie comporte qu es atre courts essais, publiés ensemble, qui offrent des points de vue éclairés de nouveaux spécialistes de la littérature qui ont participé à l’atelier de codage (Louise Moulin, Charlee M. Bezilla, Julien Le Goff et Chiara Azzaretti), et qui s’appuient sur des recherches individuelles pour définir les enjeux disciplinaires de la rédaction de règles de simulation informatique dans le cadre du projet VESPACE, tout en regardant également vers l’avenir potentiel pour ce type de travail expérimental en humanités numériques historico-littéraires.
Research
Part I — Introduction: Social Physics and the VESPACE Project
Jeffrey M Leichman and Ben Samuel
Also a part of:
Issue: Volume 13 • Issue 1 • 2023 • Digital Studies/le champ numérique (DSCN) Open Issue 2023
Part II - Technical Contexts: Building Digital Tools for Humanities Research
Paul François and Daniel DeKerlegand
Also a part of:
Issue: Volume 13 • Issue 1 • 2023 • Digital Studies/le champ numérique (DSCN) Open Issue 2023
Part III - Literary Scholarship and Social Physics: Reading and Writing with Social Physics
Louise Moulin, Chiara Azzaretti, Julien Le Goff and Dr Charlee M Bezilla
Also a part of:
Issue: Volume 13 • Issue 1 • 2023 • Digital Studies/le champ numérique (DSCN) Open Issue 2023
Collections
-
Congress 2023
DH Unbound 2022, Selected Papers.
Computer Modelling and Simulation for Literary-Historical Research: VESPACE and Social Physics / Modélisation et simulation informatiques pour la recherche en histoire littéraire : VESPACE et la physique sociale
Le numérique, l’action éducative des institutions culturelles et les publics (Digital technology, educational actions of cultural institutions and audiences)
Student Perspectives from within the Digital Pedagogy Network (DPN)
Congress 2019
Congress 2018
Humanités numériques: identités, pratiques et théories
Congress 2017
The Digital Humanities Summer Institute